Re: Rasvasota

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 07.05.2013 09:45

cc kirjoitti: vähän alemmaksi keinolla millä tahansa.


Vähän alemmaksi? "22.1" Heikkilän opeilla sydäri olisi uhannut pahasti. Nyt voi unohtaa koko sydärin.
bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 07.05.2013 09:47

Hyvin ainakin mulla sydän toimii ja terveys varmasti parempi kuin keskimäärin samanikäisellä. Arvauskeskuslääkärillä en ole käynyt kymmeniin vuosiin kun ei ole sinne ollut mitään asiaa. "20,3"
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 07.05.2013 14:01

IGF-I toiminta saattaa olla keskeinen tekijä aivohalvauksen riski - varoittava opetus vegaaneille. "2.1"
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12944100
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 07.05.2013 22:42

cc kirjoitti:IGF-I toiminta saattaa olla keskeinen tekijä aivohalvauksen riski - varoittava opetus vegaaneille.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12944100

Tuo riippuu täysin siitä, minkälainen vegaani on. Jos on sellainen vegaani, jonka ruokavalio alentaa IGF-1:stä, niin aivohalvausriski on muistakin syistä varmaan matalampi kuin tavallisella ihmisellä. Alhainen IGF-1 suojaa myös syövältä. IGF-1:llä saattaa olla joitain positiivisia vaikutuksia. Minusta kuitenkin näyttää siltä, että matalampi arvo on terveellisempi kuin korkea

Tuossa linkissäsi kehutaan veganismia todella terveelliseksi vaihtoehdoksi:

Nonetheless, vegans have the potential to achieve a truly exceptional 'healthspan' if they face this problem forthrightly by restricting salt intake and taking other practical measures that promote cerebrovascular health.
Viimeksi muokannut bluezone päivämäärä 07.05.2013 22:50, muokattu yhteensä 2 kertaa
bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 07.05.2013 22:48

bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 07.05.2013 23:38

Onhan se nähty että harva vegaani elää pitkään. "21,1" "3.3"
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 07.05.2013 23:40

bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 07.05.2013 23:50

Englannissa asui reilusti yli satavuotias mies joka joi joka päivä parit tuopit kaljaa ja poltti tupakkaa...siinä vegaaneille mallia. "2.1" "6.4" "5.1"

Ihminen on sekaruuan syöjä ja vegaanit kuolee puutostauteihin ilman lisävitamiineja B12. "4.1"
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 07.05.2013 23:56

Jokainen syökööt mitä haluaa! "21,1" "3.0"
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 08.05.2013 00:02

cc kirjoitti:
Ihminen on sekaruuan syöjä ja vegaanit kuolee puutostauteihin ilman lisävitamiineja B12.


Jep, B12 pakollinen vegaanille, mutta hyödyllinen monille lihansyöjillekin.
bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja MikkoL » 08.05.2013 00:08

cc kirjoitti:Ihminen on sekaruuan syöjä ja vegaanit kuolee puutostauteihin ilman lisävitamiineja B12.


Tuo B12-puutos on kyllä edelleen todellinen ongelma, kun monet kasvissyöjät eivät ilmeisesti tahdo sitä lisänä ottaa tai ottavat liian vähän/harvoin. Mahdollisista kasvispohjaisistakin lähteistä voi saada kohtalaisesti sitä, jos valitsee ruokansa oikein. Esimerkiksi Jack Norris kirjoitteli vähän aikaa sitten korealaistutkimuksesta, jossa tutkijat päättelivät tutkittavien saaneen hieman alle kolmanneksen aktiivisesta B12-vitamiinista kasvisruoista. Aiheellisesti varoittelee kuitenkin, ettei tuollaisiin ruokiin nojaaminen B12-vitamiinin toivossa välttämättä ole kaikista varmin ratkaisu.

Korean Centenarians

A 2010 paper from Korea (1) showed that Korean centenarians (people who live to be 100 years old) who ate only small amounts of animal products had normal vitamin B12 levels. The researchers measured the B12 content of plant foods using a biological assay and found many of the fermented foods and seaweeds to contain vitamin B12 analogues, which they considered to be active. They determined that the centenarians were getting about 30% of their B12 from plant foods and that it was a physiologically important amount.

This could be the case, especially given that the subjects ate fermented foods at almost every meal, much of which is homemade kimchi that, according to the researchers, is fermented for at least 10 months.

While this study is very interesting, unless kimchi produced in western countries is reliably shown to lower MMA levels, it would not be wise to rely on it as a significant source of vitamin B12.


B12 in Fermented Foods: Korean Centenarians

No, itse en pystyisi tuollaisia määriä fermentoituja ruokia muutenkaan syömään, joten mahdollisuus jää kohdallani ainakin tässä vaiheessa lähinnä teoreettiseksi.

B12-vitamiinista ei-eläinperäisistä lähteistä löytyy kyllä kiinnostavaa juttua. Don Matesz listaili potentiaalisia lähteitä eräässä kirjoituksessaan. Muistaakseni ainakin tiettyjen sienien kohdalla kasvualustan koostumuksella voitiin vaikuttaa niiden sisältämään B12-vitamiinin määrään. Saa nähdä, mitä kasvinjalostus tulevaisuudessa tuo.

Mitä tulee noihin IGF-juttuihin, niin muistaakseni ainakin Joel Fuhrman on painottanut vähäsuolaisuuden merkitystä tällaisen ruokavalion yhteydessä.
MikkoL
 
Viestit: 56
Liittynyt: 22.09.2011 17:26

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 08.05.2013 07:11

Marjiksella kuluu sellainen määrä pillereitä, että ruokavalio ilmeisesti melko puutteellinen. "24.8"
bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja Bannattu » 08.05.2013 07:16

bluezone kirjoitti:Marjiksella kuluu sellainen määrä pillereitä, että ruokavalio ilmeisesti melko puutteellinen.

Nyt dugallakin asiallinen huomio "1.5"

Tähän cc vois vastata, miksi ei kaikkea oteta ruokavaliosta, vaan popsitaan pillereitä, joissa on kaikenlaista täyteainetta j,n.e "4.1"
Bannattu
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 08.05.2013 10:02

Nykyravinnosta ei pysty kaikkea saamaan mitä ihminen tarvitsee. Esim seleenin saanti suomalaisesta ruuasta liian vähäistä ja seleenin puutosta Suomalaisilla on.
D-vitamiinia ei ruuasta pysty saamaan riittävästi ja D-vitamiinin puutoksessa Suomalaiset elävät. Maa on imetty kuiviin ravinteista ja sinne lisätään pääasiassa typpilannoitetta joka saa kasvit kasvamaan nopeasti. THL:n ravinnonsaanti taulukko on tehty ihmisten keskiarvosaannin perusteella ja siinä saisi nostaa monen ravinne saannin rajaa reilusti ylöspäin. Pillereiden täyteaineet täysin harmittomia: Selluloosatärkkelys/maissitärkkelys jne.. "4.1"
1900 luvun alussa magnesiumin saanti oli yli 1000 mg / vrk ja nykyinen saanti reilua 200 mg. "24.8" AIkaan jolloin vilja leikattiin sirpillä sen annettiin kypsyä pellossa aivan valmiiksi, nykyisin vilja puidaan hiukan raakana. "7.5"
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 08.05.2013 10:30

cc kirjoitti:Nykyravinnosta ei pysty kaikkea saamaan mitä ihminen tarvitsee. Esim seleenin saanti suomalaisesta ruuasta liian vähäistä ja seleenin puutosta Suomalaisilla on.
D-vitamiinia ei ruuasta pysty saamaan riittävästi ja D-vitamiinin puutoksessa Suomalaiset elävät. Maa on imetty kuiviin ravinteista ja sinne lisätään pääasiassa typpilannoitetta joka saa kasvit kasvamaan nopeasti. THL:n ravinnonsaanti taulukko on tehty ihmisten keskiarvosaannin perusteella ja siinä saisi nostaa monen ravinne saannin rajaa reilusti ylöspäin. Pillereiden täyteaineet täysin harmittomia: Selluloosatärkkelys/maissitärkkelys jne..
1900 luvun alussa magnesiumin saanti oli yli 1000 mg / vrk ja nykyinen saanti reilua 200 mg. AIkaan jolloin vilja leikattiin sirpillä sen annettiin kypsyä pellossa aivan valmiiksi, nykyisin vilja puidaan hiukan raakana.


Seleenin saa parista parapähkinästä. Kalassa seleeniä ja vehnästäkin saa sekä kaurasta.

D-vitamiini ainut, jota ei saa ravinnosta. Magnesiumkin tulee mm. siemenistä, pähkinöistä ja kokojyvästä.

Toisaalta ravintolisät varmistaa saannin.
bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 08.05.2013 10:46

Seleeni on ihmiselle välttämätön hivenaine, jonka minimitarve on muutamia kymmeniä mikrogrammoja (mcg). Seleeni on osoittautuneet riittävän saannin kannalta poikkeuksellisen ongelmalliseksi Suomen vanhassa ja vakaassa maaperässä. Keskeinen ongelma on se, että Suomen happamassa ja rautapitoisessa maaperässä seleeni esiintyy pelkistyneinä ja liukenemattomina yhdisteinä (selenidit ja seleniitit), joista seleeni ei siirry kasveihin ja sitä myötä lautaselle. Niukka seleenin saanti liitettiin väestötutkimuksissa suurentuneeseen sydänkuoleman riskiin ja sen havaittiin myös suurentavan eräiden syöpämuotojen, kuten keuhko- ja suolistosyövän, riskiä.


http://www.manninen.info/blog/?p=1820
Ketä kiinnostaa joku parapähkinä? Moniko suomalainen syö parapähkinöitä joka ikinen päivä?
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja bluezone » 08.05.2013 12:38

Tuskin joka päivä tarviikaan syödä.
bluezone
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja Bannattu » 08.05.2013 14:49

Kundeilla yksi paha mutta hommissa.

Kaikki arvelut perustuu taulukukoihin tai suosituksiin, todellisuus on toisenlainen.

Itse olen perusruualla, enkä mitään lisäravinteita käytä. Tiedän monta muutakin, ei mitään lisiä tarvi ja hyvin voi.

Terveys ja hyvinvointi ihan hyvä, joten turha ahmia seleenejä ja D-vitamiinia naamaan, siksi, että joku nuutunut ukko laboratoriossa haluaa saada tutkimuksilleen tarkoituksen, kun rahoituskin on saaatu.
Bannattu
 

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 08.05.2013 15:42

Mulla onkin iha oma linja ja se pitää jatkossakin. "1.7" Terveys on hyvä ja uskon että ravinnolla siinä iso merkitys. "24.8"
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

Re: Rasvasota

ViestiKirjoittaja admin2 » 08.05.2013 16:12

Jokainen suomalainen käyttää tietämättään "lisäravinteita" Maitoon/jugurtteihin lisätään D-vitamiinia, jauhoihin B-vtamiineja jne...
Avatar
admin2
Ylläpitäjä
 
Viestit: 8179
Liittynyt: 02.09.2011 12:51

EdellinenSeuraava

Paluu Terveys/ravinto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron